Friday, October 8, 2010

.::PaI lAbU::.

Ooohhh tidak..!!tbe2 skang aku rase mengidam pai labu..seingat aku,aku penah makan sekali je tu pown mak wanie yang buat..sedap-sedap..dan sekarang rasa nak..!!uwwaaaaa..oleh sebab itu aku pun megesearch la resepi tuk membuat pai labu..cuti raya haji ni bley la buat..thanks to en.Google kerana membantu saya yep^^
first resepi aku dapat dari kak rusnah..mekasyeh ye..
Pastri : 250 gm tepung gandum 150 gm butter secubit garam 1 biji telur 2 sudu air sedikit vanilla Intinya: 300 gm labu yg direbus 3 biji telur ayam 150 gm gula 1 sudu makan tep. kastad 2 sudu makan cream cheese 1 cawan susu cair 1/2 cawan santan kotak
Cara membuatnya: Pastri : Ramas dgn hujung jari tepung'garam dan butter. Masukkan telur,vanilla dan air diuli sebati.Dicanai dan masukkan dlm acuan pai.Di bakar sebentar.Tuang inti dan bakar sehingga masak. Inti : Semua bahan inti diblend sebati ,dituang kedlm pastri dan dibakar hingga masak.
Next,daripada my resipi .maybe aku lebih prefer yang ini kowt.tgklah macam mane t.pandai2 lah campur2 dua2 nya
Bahan pastry:-
250 gm tepung gandum
1 sudu besar gula kaster
Sedikit garam
125 gm mentega
1 biji telur
2-3 sudu besar susu sejat
Bahan inti:-
2 biji telur
60 gm gula kaster
400 gm labu kuning,direbus dan dilecek
60 gm tepung gandum
30 gm tepung jagung
125 ml susu sejat
Cara-Cara:
  1. Pastri:gaul tepung,gula,garam dan mentega.Masukkan telur dan susu sejat F&N,uli menjadi doh.
  2. Bungkus dan simpan doh di dalam peti sejuk selama 20 minit.
  3. Inti:Pukul telur dan gula hingga sebati.
  4. Masukkan labu,tepung gandum,tepung jagung dan susu sejat F&N,kacau rata.
  5. Canai doh dan alas tin pai 25 cm.Tuangkan campuran labu.
  6. Bakar pada 190 o c selama 40-45 minit atau hingga masak.

No comments: